ЗВУКОВИЙ ПРОЦЕССОР І ПОЛІФОНІЯ
параметр №1
Будь-якого музиканта, початківця або професіонала, в першу чергу турбує те, наскільки натурально буде звучати його цифровий інструмент. Натуральність звучання залежить від вбудованого процесора, його поліфонії, потужності і якості вбудованих динаміків.
 
КІЛЬКІСТЬ НОТ поліфонія
Зупинимося на ключовому показнику в цьому питанні - поліфонії. Стосовно до характеристик цифрових піаніно, показник поліфонії визначає здатність вбудованого процесора одночасно відтворювати ту чи іншу кількість звукових хвиль, в сукупності визначають якість і натуральність звучання інструменту.

Якщо ви вже займалися порівнянням характеристик цифрових фортепіано, то напевно помітили наступні кратні значення навпроти значення поліфонії: 32, 64, 128, 192, 256. Це та кількість нот, яке процесор в силах відтворити в єдиний момент часу. При цьому мова не про те, щоб одночасно затиснути 128 або 256 клавіш: клавіш в принципі не буває більше 88!
 
Що таке поліфонія простою мовою?
Суть в тому, що при натисканні навіть на одну клавішу ми чуємо не одну єдину ноту, а чуємо палітру призвуків, вібрацій, що генеруються процесором.
Натискаючи на одну клавішу з певною силою і швидкістю, процесор видає нам деякий порядок голосів. Затискаємо додатково демпферну педаль і кількість «споживаних» голосів збільшується в геометричній прогресії, щоб створити ефект луни. Таким чином, навіть при натисканні на одну клавішу процесор цифрового фортепіано може видавати нам цілий арсенал призвуків. 1 затиснута клавіша ≠ 1 нота поліфонії.

А тепер уявіть, що Ви граєте складну швидку композицію обома руками, використовуючи педаль демпферних, включивши додатковий ефект звучання концертного залу і функцію накладення двох тембрів (скрипка і орган). «Витрата» поліфонії в такому випадку скажений. Тут навіть 128-нотної (середньої по ринку) поліфонії буде недостатньо.

А що станеться якщо буде нестача голосів поліфонії?

Ваше фортепіано конечно не задимиться і не вибухне від покладених на нього завдань. Просто частина голосів, які не вписуються в діапазон можливостей процесора не будуть відтворені. Даний інструмент не буде відповідати Вашому рівню підготовки, доведеться задуматися про щось більш серйозне.

256 нот поліфонії - максимум на ринку цифрових фортепіано. Цього рівня досить навіть для віртуозних професіоналів. Якщо ви зовсім початківець і тільки-тільки освоюєте ази класичної фортепіанної музики, то Вам цілком вистачить 48 або 64 голосної поліфонії (менше не рекомендується) і вже тим більше буде складно відрізнити 128 від 256 нотної.
ПРАВИЛО 1
Чим більше значення поліфонії, тим якіснішим і глибоким буде звучання Вашого цифрового фортепіано

ЯКІСТЬ семпли
Жодним показником поліфонії слід обмежуватися при аналізі звукових можливостей електронних піаніно. Ще один важливий момент - якість семплів (що таке семпл і семплірування?).

Якщо семпли виробником були записані на поганому рівні (з погано налаштованого рояля, в непродуманих умовах і непідготовленій приміщенні, з невірних ракурсів і т.д.), то і якість звучання буде відповідним, хоч навіть якщо 1000 нот поліфонії буде у процесора цього інструменту.

Однак, з технічної та кількісної точки зору якість семплів ніяк не можна оцінити. Тільки суб'єктивна оцінка на власні вуха. Тут на допомогу приходить сила брендів і Ваша особиста довіра до них. Ринок обмежений невеликою кількістю виробників, тому вибір не такий вже і великий. Якщо немає можливості послухати «вживу» кожну зацікавила модель - не біда: орієнтуйтеся на кількість нот поліфонії і особисті переваги по брендам.

Якщо Ви знайомі з історією і виробництвом акустичних фортепіано і найвідоміших концертних роялів світу, то при виборі також можете звертати увагу на те, семпли яких роялів використовують виробники цифрових ф-но:
YAMAHA семпліруют власні концертні роялі Yamaha CFX і Yamaha CFIIIS, а також Bösendorfer Imperial
 
Наприклад, якщо Ви займалися в музичній школі на акустиці Steinway, то, можливо, звучання Casio буде Вам ближче і звичніше. Якщо довелося виконувати або слухати Bösendorfer, то більше зачепить Yamaha. І так далі. У будь-якому випадку, всі великі виробники явно професійно підходять до питання звукозапису. Тому тут рекомендуємо виходити суто з суб'єктивних симпатій до акустичного рояля.

Якщо все вищенаведені «імена» роялів ні про що Вам не говорять, тоді просто орієнтуйтеся на кількість голосів поліфонії процесора і бюджет покупки.
 
Клавіші І МЕХАНІКА
параметр №2
Ви знайдете багато описових характеристик по клавішах: молоточкові, градуйовані, зважені, повнорозмірні, чутливі і т.д.

Зараз розберемося з кожним по черзі і з'ясуємо, що дійсно має значення при виборі, а що просто ускладнення.
 
молоточкових клавіш
Чим відрізняється акустика від цифрового аналога? Тим, що в акустиці є молоточки і струни. При натисканні на клавішу, ми чуємо звучання струн, при ударі по них молоточками.

Чим сильніше і грубіше натискаємо на клавішу, тим більше викликаємо вібрацію струн, тим більше гучне і різке звучання отримуємо. І навпаки: натискаємо м'яко, отримуємо ніжне легке звучання. Даний механізм - поширене явище у провідних брендів цифрових фортепіано. Тільки замість струн тут використовуються сенсори (що таке сенсори?), Що відповідають за подачу сигналів на процесор.
ПРАВИЛО 2
Чим більше сенсорів встановлено в клавіатурному модулі, тим більш чутливо інструмент буде передавати Вашу гру
 
 
На момент написання статті актуальним еталоном була 3-х сенсорна механіка. Клавіатурна механіка з двома сенсорами, яка використовується в ряді бюджетних моделей, не здатна відтворити звучання, наприклад, при грі подвійних репетицій (коли клавіша натискається швидко і не в повну свою амплітуду), тому що відсутня сенсор, який би реагував на такий короткий діапазон натискання клавіші. А між іншим, викладачі музичних шкіл зовсім цьому не раді.

Таким чином, молоточковий механізм - ключовий момент в питанні оцінювання клавіш інструменту. Якщо молоточковий механізм вказано в характеристиках даного електропіаніно - відмінно, розглядайте його далі. Якщо немає, то 100 разів подумайте про таке придбання: це буде вже не фортепіано, а синтезатор з «мертвими» клавішами.

Зважених МЕХАНІЗМ / градуйованим Клавіші
Якщо ви хоч раз торкалися клавіш акустичного фортепіано, то напевно Ваші пальці пам'ятають властивості цих клавіш: тяжкість натискання на нижніх октавах, і легкість на верхніх.

Найчастіше в інформації про клавішному механізмі ви знайдете слово «Graded». Наприклад, запатентована клавишная механіка YAMAHA «Graded Hammer Standard». Але іноді в характеристиках виносять це якість окремим пунктом.

Відзначимо, що яку б модель цифрового фортепіано Ви не взяли б для аналізу, якщо клавіатура молоточковая, то клавіші обов'язково будуть градуйованими.

Окремо відзначимо «вищий пілотаж» у виробництві цифрових фортепіано, коли кожна окремо взята клавіша має власний вагу. Адже в акустичних роялях саме так. І це добре відчувається при грі. Єдина проблема, що такі інструменти коштують досить дорого навіть для цифрових - від 75 тис. Грн.

У більшості ж випадків, градуювання клавіш цивільних моделей досягається за рахунок механічних налаштувань, при цьому кожна клавіша взаємозамінна: все 88 клавіш мають однакову вагу.
 
повнорозмірною клавішею
Всі електронні піаніно мають повнорозмірні клавіші. Довжина і ширина клавіш повністю відповідає стандартам акустичних фортепіано.
 
МАТЕРІАЛ КЛАВІШ
Якщо ви хоч раз цікавилися виробництвом акустичних фортепіано і роялів, то напевно в курсі, що при виготовленні клавіш використовуються особливі породи дерева при цьому вони протягом декількох років, а то і десятків років, ретельно обробляються.

Що в цифровому фортепіано? У переважної частини моделей доступного цінового сегмента (до 50 тис. Грн.) При виробництві клавіш використовується пластик. Деякі виробники, щоб виділитися на тлі конкурентів поверх обробляють їх ще спеціальним синтетичним покриттям під слонову кістку. Пам'ятайте клавіші свого першого акустичного піаніно? Тут вони також трохи шорсткі, щоб пальці не ковзали при тривалих сеансах гри.

У моделях подорожче, що перевалюють за 50 тис. Грн. вже піде фактура дерева. Однак дуже важливим моментом є, що за дерев'яними клавішами для цифрових ф-но не потрібно спеціально доглядати, як це доводиться робити, будучи володарем акустичного інструменту. Чому? Та тому що тут використовуються композитні матеріали і спеціальна технологія висушування.

За відчуттями від гри, клавіші виготовлені з фактури дерева, звичайно, приємніше і виглядають більш презентабельно, ніж звичний для всіх пластик.

Чутливістю до натискання
Складний момент, який не всі здатні зрозуміти з першого разу.

У більшості цифрових фортепіано ви зустрінете таку характеристику: «Чутливість до торкання: 3 + викл». Що це означає зараз розберемося.

Багато покупців думають, що 3 рівня це: натиснути на клавішу сильно, натиснути на клавішу середньо, натиснути на клавішу м'яко. Ні. Це не означає, що інструмент здатний передати тільки 3 характеристикизвучання при натисканні. На клавішу можна натиснути сотнями різних варіацій і під кожен конкретний випадок натискання буде своє унікальне звучання. Це забезпечує молоточковая механіка і сенсори.
 
Рівні чутливості - це можливість трохи скорегувати чутливість тих самих молоточків. Наприклад, якщо дитині поки важко натискати на клавіші, то можна вибрати самий чутливий 3 рівень і тоді, «сенсори» реагуватимуть трохи раніше. І навпаки.

Таким чином, рівні чутливості це вже персональні настройки. Не більше. І це остання характеристика, яка повинна стояти на чолі вашого вибору - не варто переоцінювати їх вплив. Стандартно у всіх цифрових ф-но 3 рівня чутливості і цього досить.
 
ДИНАМИКИ
параметр №3
Динаміки - важливий елемент електропіаніно. Від якості, розміру, потужності і навіть положення динаміків також залежить якість звучання. Виробник може скільки завгодно працювати над семплюванням і створенням самого інтелектуального музичного процесора, але про динаміки теж не повинен забувати, так як це останній етап звуковидобування. Саме від них залежить, почуєте Ви ту саму копітку роботу виробника.
ЯК ОЦІНИТИ акустичних систем ЦИФРОВОГО ФОРТЕПИАНО?
Ми можемо оцінити якість динаміків тільки по їх сумарної потужності. Так, це не самий об'єктивний спосіб оцінювання, але по-іншому ніяк. Залишається довіритися відомим виробникам. Динаміки точно не найбільш витратна частина всього інструменту. І виробники розуміють, що від них залежить половина успіху. Якщо вони поставлять погану акустику, то споживач скаже, що «семпли неякісні», а не що «акустична система не найкраща». Тим самим назавжди знайдуть погане враження про виробника.
ПРАВИЛО 3
Чим більше показник сумарної потужності вбудованої акустики в Вт, тим краще
 
функціонал
параметр №4
Про основному і найголовніше, мабуть, було сказано. Тепер залишилося розглянути другорядні чинники, що впливають на вибір інструменту.
МЕТРОНОМ
На початкових етапах навчання грі на фортепіано, коли розібратися з темпом і ритмом виконання твору самостійно досить складно, хорошим помічником стане метроном. У 99% цифрових фортепіано, навіть бюджетних ця функція обов'язково передбачена. Зручне розширення в цифровому піаніно: не треба ніяких додаткових пристроїв, все налаштовується парою кнопок.
тембр
Тембри - імітація звучання різних інструментів (органу, клавесина, гітари і т.д). Якщо Ви захочете урізноманітнити свій музичний арсенал, не потрібно купувати окремо домашній клавесин або орган. Просто переведіть звучання з класичного Grand рояля на інший тембр.

Великий вибір тембрів буде корисним розширенням, тому що дозволяє урізноманітнити своє виконання і трохи відволіктися від класики.
 
Для рядового використання 8-20 тембрів буде досить, щоб побавитися. Однак, якщо ви налаштовані більш рішуче і амбітно, то кількість вбудованих тембрів може мати значення. Особливо в купе з іншим функціоналом інструменту (автоаккомпанемент, поділ, накладення, звукозапис і т.д.). Без цих додаткових наворотів Ви навряд чи більше двох-трьох разів скористаєтеся сотнею вбудованих тембрів.

Однак знайте, що всі додаткові тембри, як правило, не такі натуральні, як перші в списку - класичні фортепіанні. Вони вже не так скрупульозно семпліруются (якщо взагалі семпліруются, а не виробляються штучно). Адже це вже розвага, а не основне призначення.
автоакомпанемент
Автоакомпанемент - це функція, яка дозволяє грати композиції, як би в супроводі цілого музичного колективу (ансамблю або оркестру). Інструменти з автоакомпанементом містять певний набір стилів автоакомпанементу, використовуючи які, можна виконати композицію в будь-якому музичному стилі.

Це відмінна і багатьом необхідна функція, яка присутня в невеликій кількості цифрових фортепіано, так як це більше за частиною синтезаторів.

 

РОЗДІЛЕННЯ КЛАВІАТУРИ
При наявності функції «Поділ клавіатури» ліворуч і праворуч від точки поділу клавіатури можна грати різними тембрами. Так, наприклад, правою рукою грати мелодію скрипки, а лівої - «перебирати струни» арфи. Але важливо, щоб мелодія кожного інструменти не заходила за точку поділу, інакше скрипка несподівано перетвориться на арфу або навпаки.
накладення тембрів
Функція дозволяє поєднати відразу два тембру до одного натиснення. Наприклад, поєднати скрипку і класичний гранд піано. При грі буде відчуття, що ви також граєте тембром гранд піано, але вам паралельно таку ж ноту виконує ще й скрипка. Так можна поєднати будь-які інші тембри, що знаходяться в арсеналі інструменту.
ЗАПИС
Це дуже необхідна функція для будь-якого рівня підготовки. Надзвичайно важливо слухати своє виконання з боку. Коли граєш на кшталт відчуваєш себе Рахманіновим, а як тільки включаєш записане ... всі ці амбіції викликають огиду. Не бійтеся і працюйте над помилками: обов'язково слухайте, що відбувається «по той бік».

Більшість моделей цифрових фортепіано оснащені функцією запису на внутрішню пам'ять. Як правило банк вбудованої пам'яті сильно обмежений: зазвичай це 1-3 композиції і 2 доріжки для запису. Якщо ви маєте намір використовувати цю функцію регулярно, то рекомендуємо розглядати моделі, в яких передбачена запис в зовнішню пам'ять (при наявності USB картридера або повноцінного USB для флешок), щоб нічим себе не обмежувати.
ПІДКЛЮЧЕННЯ ДО ПК
Мабуть, саме цікаве доповнення. Але багато хто задається питанням, навіщо підключати фортепіано до комп'ютера?

Наведемо приклад з практики. Існує програма під назвою Synthesia (умовно платна), що дозволяє в інтерактивному режимі розучити абсолютно будь-яку композицію від класики до сучасної попси. Все, що необхідно, так це знайти цікаву для пісню в форматі MIDI, а подібних баз величезна кількість (в т.ч. YouTube) і вперед! З цим софтом не потрібно знати нот і читати з листа, просто дивіться на дисплеї, які клавіші натискати і розучуйте будь-яку мелодію! Це надзвичайно зручно для новачків і для дітей, хто тільки-тільки починають освоювати ази фортепіанної музики. Процес навчання прискорюється в кілька разів. До того ж це викликає дикий інтерес. Демонструємо кілька відеороликів і скріншотів:
 
 
 
 
Трохи докладніше про те, як це працює:

1. Підключаєте цифрове піаніно до комп'ютера через кабель USB.
2. Скачуєте програму Synthesia або будь-який інший аналог.
3. Знаходьте потрібну MIDI композицію.
4. Завантажуєте MIDI файл в програму.
5. Вибираєте необхідну партію (можна виконувати не тільки партію фортепіано, а й будь-яку іншу).
6. Переходьте до вивчення: на комп'ютері загориться клавіша, яку необхідно натиснути на фортепіано, щоб перейти до наступної ноті. І так, крок за кроком, Ви зможете вивчити всю композицію всього за кілька годин.

При виборі цифрового фортепіано перевірте наявність в його характеристиках виходу USB-to-Host, що отримати таку можливість інтерактивного навчання.

МОБІЛЬНІ ДОДАТКИ
Щоб полегшити своїм споживачам шлях до музики, виробники розробляють власні мобільні додатки для iOS і Android. За допомогою них, всі налаштування цифрового фортепіано повністю переносяться на екран мобільного пристрою і з нього точно так же можна займатися розучуванням нових композицій MIDI формату. Ви можете управляти всіма можливостями свого ф-но з однієї програми на телефоні або планшеті: додати гучність, налаштувати темп метронома, вибрати тембр, налаштувати автоаккомпанемент і т.д. Все, що раніше довелося б робити за допомогою кнопок управління на інструменті і з інструкцією в руках, тепер робиться вліт з мобільного пристрою!

Таким чином, щоб йти в ногу з часом і отримати зручність і інтерактив від гри і навчання, перевірте чи є у вибраній Вами моделі власне мобільний додаток.
КОРПУС І МАТЕРІАЛИ
параметр №5
ТИП КОРПУСУ
Ось ми і дісталися до заключного пункту за вибором правильного цифрового фортепіано - вид і матеріал корпусу.

Почнемо з того, що глобально цифрові фортепіано діляться на два типи: кабінетні та компактні.

Кабінетні цифрові фортепіано - більш габаритні і стаціонарні інструменти. Зовні нагадують акустичний інструмент. Такі моделі мають цільним корпусом. Як правило, бічні ноги, задня стінка і потрійні педалі вже йдуть в коробці з самими «клавішами», за них не потрібно доплачувати окремо.

Компактні цифрові фортепіано - набагато мобільніші, призначені для невеликих приміщень і зручні при транспортуванні. Крім того, відрізняються трохи більш доступним цінником. Однак при покупці такого типу інструменту, Ви, в більшості випадків, купуєте тільки самі клавіші. Стійку, потрійну педаль і інші аксесуари докуповуються окремо.
МАТЕРІАЛ
Існує два варіанти виготовлення корпусу клавішного інструмента: пластик або дерево. Все кабінетні інструменти являють собою дерев'яний корпус і володіють більш автентичним звучанням. Це обумовлено і більш якісними динаміками (потужні і великі динаміки не вдається встановити в пластиковий компактний корпус), особливим резонансом самого корпусу і матеріалу дерева.

Компактні моделі, в силу своїх розмірів і ваги, виготовляються з пластика, акустична система в них встановлюється не така потужна. І це логічно.

Якщо Ви плануєте постійно рухати інструмент з місця на місце, транспортувати з будинку на дачу, то в такому випадку однозначно Вам необхідний інструмент компактної серії. Якщо ж Ви хочете один раз зібрати, поставити в кут кімнати і весь час займатися там, або у Вас великий зал з хорошою акустикою, то рекомендуємо заздалегідь розглядати моделі кабінетного типу. Асортимент корпусних цифрових піаніно на ринку набагато більше, і вони більш просунуті за своїми технічними і звуковим характеристикам, на відміну від компактів.

З ростом майстерності (якщо Ви тільки починаєте займатися) ростуть і вимоги, що пред'являються до інструменту. Купуючи компакт, будьте готові через кілька років до придбання більшого просунутого цифрового піаніно.